Hoe word je yogadocent?
Misschien ken je het wel. Je volgt al een tijd yogalessen. De lessen doen je goed, maken wat bij je los. Niet alleen fysiek merk je verschil, ook mentaal. Je wordt nieuwsgierig, want hoe werkt yoga eigenlijk? Waar komt het vandaan? Je bent nieuwsgierig naar yoga, en je wilt je die nieuwsgierigheid graag verder ontwikkelen.
Je denkt er dan ook over om yogadocent te worden. Maar, hoe wordt je yoga-instructeur of zelfs yogadocent? Marjolein de Kwaasteniet ging namens de VYN in gesprek met twee studenten. Wat motiveert hen? Ze stelde hen dezelfde vragen, voor een rijk beeld welke rol yoga voor de persoonlijke ontwikkeling van een student kan betekenen. Die antwoorden delen we graag met je, zodat je er wellicht door wordt geïnspireerd.
Ontmoet Karen en Nancy
Karen Kerkhoven (56 jaar) is ruim tien jaar geleden begonnen met bewegen in haar leven: hardlopen en bootcamplessen speelden hierin een belangrijke rol. In sporten en bewegen kan zij haar energie kwijt. Via een pilatesdocentenopleiding en gecombineerde lessen yoga/pilates kwam ze in contact met yoga. De yogastudio van Rita Schrama (directeur Yoga Academie Nederland) opende voor haar de mogelijkheid twee modules tegelijkertijd te starten: de laatste module van de 200-uursopleiding en de eerste van de 500-uursopleiding.
Nancy Santbergen (50 jaar) is liefhebber van wandelen in de natuur en koken, en studeert bij Samsara. Na een diepe ervaring van voelen en loslaten tijdens een yogaretraite ontstond de wens de verdieping in haar yogabeleving op te zoeken en antwoord te krijgen op de vraag ‘wie ben ik?’. Vanwege de visie en grondslag van Samsara ‘je bent goed zoals je bent’ besloot zij de 500 uursopleiding van Samsara te volgen. Nancy heeft in het verleden ook een 200-uursopleiding gevolgd.
"... zie ik in dat het antwoord op de vraag ‘wie ben ik’ besloten ligt in mijzelf. Het is aan mij, mezelf te ontdekken en mijn ware zelf hervinden, wat een continu leerproces is naar bewustwording en bewustzijn."
Wat is/was je uitdaging en je belangrijkste leerproces?
Karen: "Yoga leert mij vooral om ontspanning te zoeken in het bewegen en hierbij de adem te gebruiken. Yoga gaat niet over vergelijken of over competitie of snelheid. Door mijn yogabeoefening geef ik het bewegen in mijn leven nu anders vorm. Ik ben stressgevoelig en dat werkt door op mijn adem, die dan als het ware ‘vast’ komt te zitten.
Door ademtechnieken te leren kan ik tijdens het bewegen tegelijkertijd ontspannen. Bepaalde yogahoudingen ervaar ik als lastig door het vele sporten (verkorte spieren) en mijn bouw (stijve bovenkant wervelkolom); achterover buigingen zijn een hele uitdaging! Het was een leerproces om mezelf niet langer te vergelijken met anderen, maar te leren bewegen en voelen vanuit mijn eigen kwaliteiten."
Nancy: "Mijn uitdaging is mezelf te kennen en te laten zien. Echter, wie ben ik dan? De visie en grondslag van Samsara (‘je bent goed zoals je bent’) is voor mij bij iedere docent en mijn medestudenten voelbaar. Het geeft mij de vrijheid en veiligheid om mijn binnenwereld te ontdekken en mijn ware zelf zichtbaar te laten zijn.
Door de opleiding en daarmee samengaand mijn yoga-beoefening (wat zowel een fysieke yogapraktijk is, net als stilzitten, het lezen van boeken/literatuur en reflecteren), zie ik in dat het antwoord op de vraag ‘wie ben ik’ besloten ligt in mijzelf. Het is aan mij, mezelf te ontdekken en mijn ware zelf hervinden, wat een continu leerproces is naar bewustwording en bewustzijn."
Wat vind/vond je het meest waardevol aan de opleiding?
Karen: "De opleiding geeft mij de mogelijkheid als mens te groeien; de interactie is met medestudenten is waardevol. Ook al wisselt de groep met elke nieuwe module, er is in elke module een positieve energie met andere cursisten. De docenten hebben veel deskundigheid, ze weten veel en kunnen emoties bij studenten goed opvangen.
Filosofie was voor mij een heel nieuw stuk en heeft een verschuiving gegeven van mijn beeld van de werkelijkheid; ik kijk nu milder en met meer compassie naar mijzelf, naar mijn yogabeoefening en naar andere mensen. Binnen de filosofie vind ik belangrijke universele waarden, voor mezelf zie ik het als een begin van een ontwikkeling. Hoe deze ontwikkeling verder zal gaan … dat weet ik nog niet."
Nancy: "Bijzonder waardevol is het inzicht in de oorsprong van mijn innerlijke strijd. Ik heb leren begrijpen wanneer ik mij vastzet en vastgrijp aan iets waar ik mij aan hecht, en hierdoor leer ik mijn verlangen naar dat het anders moet, los te laten. Ik ben mij nog meer bewust geworden van mijn drang naar controle, het voldoen aan de verwachting, het behalen van resultaten of eigenlijk de hechting hieraan.
Ik heb geleerd anders waar te nemen, met nieuwe ogen te kijken, maar ook met nieuwe ogen bekeken te worden. Ik heb nog meer verbinding, liefde en dankbaarheid leren voelen; ik heb leren ‘spelen’!"
Er zijn yoga-opleidingen in allerlei soorten en maten. En bijna alle opleidingen hebben aandacht voor de houdingen, ook voor belangrijke zaken als anatomie, didactiek en filosofie. De VYN is de grootste vereniging van yogadocenten in Nederland: van yogadocenten vóór yogadocenten. Al 45 jaar toetsen wij de kwaliteit van yoga-opleidingen met ons Basisprogramma Opleidingen en Reglement van Toetsing. Yoga is een weg voor het leven. De VYN garandeert kwaliteit.
|
Welke verdieping wens je nog voor jezelf?
Karen: "Ik wil meer weten van anatomie en fysiologie en hoe ik die kennis kan gebruiken in mijn overdracht van yogaoefeningen. De verdieping van de 500 uursopleiding geeft mij ook de kans om modules te volgen over restorative yoga en yoga nidra, dat lijkt mij erg interessant."
Nancy: "De beweging van dualiteit naar non-dualiteit leren begrijpen. Ik kan nog steeds over van alles oordelen …, maar mogelijk liggen mijn duale gedachten van goed of fout in mijn eigen persoonlijke onmogelijkheden, overtuigingen of belemmeringen? Hoe verhoud ik mij daartoe en wat zegt dat over mij?"
Welke weg wil je gaan na de opleiding? Wil je yogadocent worden?
Karen: "Binnenkort start ik met de module Yoga Lesgeven en ga ik stage lopen in de yogastudio van Rita. Ik ben erg nieuwsgierig naar de ervaringen die dat gaat opleveren, ik wil mijn ‘teacher’s eye’ verder ontwikkelen! Er zijn verschillende invalshoeken om yoga te beoefenen: filosofie, chakra-psychologie... Nu ervaar ik en ben ik leerling, maar welke yogadocent wil ik worden?"
Nancy: "Die weg laat ik volledig open. Ik heb niet zo sterk een doel of zogenaamde ‘stip op de horizon’. Het yogadocentschap is een ambacht waar ik mij steeds meer toe aangetrokken voel en waarin ik toch heel graag zichtbaar wil worden. Het was echter bij aanvang van de docentenopleiding niet mijn intentie. Op dit moment zit ik mijn derde studiejaar van de 500 uursopleiding, het vooruitzicht dat ik mij nog zo’n anderhalf jaar mag ‘onderdompelen’ in mijn leer- en bewustwordingsproces voelt erg fijn."
---
Marjolein de Kwaasteniet (voorzitter Toelatingscommissie) schreef dit artikel voor de Yogakrant.